Förälder nära bebis
Logga: Barnens bästa i fokus
Glatt barn springer

Lär känna dig själv

Skrevs den 13 Jul 2017 av Pernilla Silverblood

Kategori: Sjalvkannedom

Att leva med barn kan vara väldigt utmanande. Hela livet förändras när man blir förälder, relationer påverkas och det egna jaget kan hamna i skymundan när den hjälplösa bebisen ska matas, nattas, badas, med mera. Sedan växer barnet upp, det blir kanske fler barn, och plötsligt består familjen av flera olika människor med olika behov, olika drömmar, olika prioriteringar och olika förutsättningar.

För att orka möta familjelivets alla utmaningar kan det underlätta om du lär känna dig själv på djupet. Du kanske känner dig vilse och inte riktigt vet vem du är. Du kanske vill vara på ett sätt men när det kommer till kritan så agerar du tvärtom. Du kanske får ångest av tanken på att gå tillbaka till jobbet efter föräldraledigheten. Att lära känna sig själv i vuxen ålder är en process som kan ta väldigt lång tid.

Gör fler positiva saker

Om du ofta känner dig trött, omotiverad, irriterad eller på annat sätt inte trivs med vardagen, så kan det vara dags att leta efter vad som får dig att må bättre. Ett otränat sinne kan behöva leta länge och kan ha stor nytta av att skriva ner olika idéer längs vägen. Forskning visar att människor som ler utan att känna sig glada ändå klarar motgångar bättre än vad de hade gjort utan det tillgjorda leendet, eftersom kroppen reagerar på det fysiska leendet genom att producera glädjehormoner. Forskning visar även att vi når våra minnen baserat på vilken känsla vi har för stunden, så för att nå tankar du hade när du var på bra humör kan det underlätta väldigt mycket om du medvetet skapar det bra humöret först. På samma sätt fastnar vi lätt i ett dåligt humör eftersom vi då mest minns tankar vi tänkte när vi var på dåligt humör tidigare.

Vad som gör dig på bra humör vet bara du. Här följer några olika knep du kan testa till att börja med, men kom ihåg att skriva din egen lista. Gör något från listan när du behöver hjälp med att hitta positiv energi i vardagen och fyll på listan med fler idéer som passar dig.

Drick ett glas vatten. Lyssna på en favoritlåt. Hoppa. Sätt dig på balkongen och lyssna på vinden. Ät en frukt. Gå ett varv runt huset. Meditera. Gör någon annan glad. Le utan anledning. Andas djupt. Krama någon.

Gör färre negativa saker

Var uppmärksam på när det negativa överväldigar dig. Lägg märke till vilka mönster som leder dit. Det är först då som du kan vidta åtgärder för att förhindra att det händer igen.

Alla har återkommande svårigheter att överkomma. Kanske ryter du för ofta. Kanske tappar du kontrollen av stress. Kanske är du elak mot dig själv. Kanske är du elak mot andra. Oavsett vad som gäller för dig kan du välja ett hinder per dag och försöka överkomma det. När du har identifierat dina unika svårigheter kan du lära dig hur du ska bekämpa dem. Om du ryter för ofta kan du fokusera på att ta ett djupt andetag varje gång du råkar höja rösten. Om du är elak mot dig själv kan du fokusera på att bli din egen bästa vän istället.

Förändring kommer inte ske på en dag, men om du fortsätter arbeta med det, trots motgångar, så kommer det bli bättre. Förlåt dig själv när du misslyckas och fira när du lyckas. Tänk på att ingen människa är perfekt, alla gör misstag, och det är strävan efter att hela tiden bli lite bättre som gör dig tillräcklig. Du är tillräckligt bra precis som du är och nu har du chansen att bli ännu bättre.

Hur var det förr?

Det finns många lärdomar att hämta från vår egen barndom. Vi kan minnas hur våra föräldrar gjorde och fundera på vad vi vill upprepa och vad vi vill göra annorlunda. Vi kan minnas hur vi tänkte och kände i olika situationer när vi var barn och föreställa oss hur våra barn tänker och känner i liknande situationer. Vi kan prata om föräldraskap med våra föräldrar (och deras föräldrar) och lära oss mer om hur tidigare generationer har bidragit till den vi är idag, på gott och ont.

Hur blir det sen?

Det är aldrig för sent att ta kontroll över sitt eget liv. Många upplever att de har fastnat i liv de inte egentligen vill leva, och ännu värre - att de inte kan ta sig därifrån. Självklart finns det omständigheter som försvårar i olika grad men du har mer makt att styra över ditt liv än du tror.

Fundera på vilket slags liv du vill leva och vad du vill göra. Fundera på vad som hindrar dig i nuläget. Fundera på hur du kan förändra nuläget för att närma dig drömmen. Fundera också på vilka ursäkter du gömmer dig bakom. Fundera på vilka människor som redan lever din dröm. Fundera på hur de tog sig dit. Man blir som man umgås, så umgås mindre med människor som hindrar dig och umgås mer med människor som hjälper dig.

Om du inte har en dröm, fundera antingen på vad du tycker om att göra, eller vad du önskar var annorlunda med världen idag. Fundera på hur du hjälper andra människor, vilka slags sysslor du utför utan att ta betalt. Fundera på när du senast fastnade i en diskussion för att din poäng var viktig. Fundera på när du senast låg vaken på natten för att du tänkte på något spännande. Fundera på vad du vill att dina barn ska lära sig av dig. Om du ändå inte har en aning om vem du är, gå då till biblioteket och välj tre intressanta faktaböcker. Läs dem så mycket eller så lite du vill och lämna tillbaka dem en vecka senare och välj tre nya. Fortsätt välja böcker varje vecka tills du vet vad du gillar.

Ta reda på vad du brinner för. Ta reda på varför. Gör tid i vardagen för att ta ett litet steg närmre drömmen varje dag. Hitta människor som redan lever drömmen. Lär känna några av dem. Styr ditt eget liv.

Externa resurser