Förälder nära bebis
Logga: Barnens bästa i fokus
Glatt barn springer

Reagera annorlunda

Skrevs den 06 Aug 2017 av Pernilla Silverblood

Kategori: Sjalvkannedom

Det är dags för frukost. Du går fram och tillbaka i köket och dukar fram, samtidigt som du städar undan lite, samtidigt som du funderar på vad ni ska hitta på idag. Barnet sitter otåligt vid bordet och påbörjar sin egen frukost. Hon tar det alldeles för tunga juice-paketet och försöker hälla upp i sin egen mugg, men tappar hela paketet på golvet istället och spiller juice överallt.

Hur skulle du reagera en riktigt bra dag? Troligtvis lugnt och sansat, du skulle inse att det är viktigt för barnet att få öva på att klara sig själv, du skulle inse att hon gjorde sitt bästa, du skulle komma ihåg att det är genom våra misstag som vi lär oss, och du skulle göra städningen till något roligt.

Hur skulle du reagera en riktigt dålig dag, då? Troligtvis inte lika väl. Kanske skulle du ryta åt barnet, kanske skulle du känna att du inte har tid att städa upp onödigt stök idag, kanske skulle du kalla barnet onödigt elaka saker, kanske skulle du tvinga barnet att städa upp medan du står bredvid och stirrar, kanske skulle du skicka barnet till sitt rum alldeles ensam utan frukost. Sedan skulle du troligtvis ångra det mesta och önska att du orkade vara en bättre förälder än du är.

Vad många inte vet är att det faktiskt är möjligt att välja hur vi reagerar, oavsett om det är en bra eller dålig dag. Det är inte lätt att lära sig när man redan är vuxen, men med träning kan du lära dig samtidigt som du ger dina barn verktygen i tidig ålder. Du kan antingen välja att låta en olyckshändelse skada relationen du har med dina barn, eller så kan du välja att vara omtänksam så ofta det går.

“Någon annans handling borde inte styra din reaktion.”
- Dalai Lama

Det kan finnas oändligt många orsaker till varför du reagerar som du gör, men varje dag, varje sekund, har du chansen att välja annorlunda. Du bestämmer själv vem du vill vara, du styr dina egna handlingar och du kan ta ansvar för allt du gör. Om det ger dig sinnesro att veta varför du reagerar som du gör så för all del, gräv i ditt förflutna och ta reda på varför, men lev inte kvar i det förflutna. Du kanske inte fick hjälp med att lära dig hantera känslor när du var ett litet barn, men du är vuxen nu och har alla förutsättningar för att lära dig något nytt. Vägen kanske är brantare och svårare för dig än den är för andra, men du vet vart du vill och kan ta dig dit på egen hand nu. Tänk på att varje gång du får ett raseriutbrott så skadar du dina barn. Det är ditt största ansvar som förälder att hantera dina egna känslor på konstruktiva sätt så att dina barn inte kommer i kläm.

Det räcker tyvärr inte att bara läsa om hur det borde vara. När man läser så är man lugn och sansad, hela hjärnans logiska kapacitet är i bruk och det man läser låter så rätt, så riktigt. Men nästa gång det händer något så flyger all logik ut genom öronen och man reagerar precis som vanligt. I stundens hetta är det reptilhjärnan som styr. Våra avancerade tankeförmågor stängs av och kvar finns bara att fly eller fäkta - men vi vill ju inte fäktas med våra barn, och inte heller fly från dem.

Akuta metoder

Ett effektivt sätt att återfå tillgång till vår mogna hjärna är att förhala reaktionen så att det går tid mellan händelsen och våra handlingar. Oavsett hur vi åstadkommer den där pausen så är poängen att vi sedan ska hantera situationen på det sätt vi egentligen skulle vilja hantera den. Här är några olika sätt att förhala reaktionen:

Andas djupt, syresätt hjärnan. Det är lätt hänt att man slutar andas när man blir upprörd och utan syre har man inte tillgång till sina mer avancerade resurser.

Blunda och räkna högt. Hur långt du räknar beror på hur lång tid det tar för dig att lugna dig. Säg varje siffra lugnare än den tidigare.

Mindfulness (medvetenhet). Fokusera på dina kroppsliga reaktioner. Det kan vara t.ex. ökad puls, hjärtat slår hårdare, svettiga händer, värme som förflyttas i kroppen, färre andetag, spända muskler. Lägg märke till hur dig känner dig nu, både känslomässigt och fysiskt. Allt du känner är signaler som betyder något, men nu är det upp till dig hur du väljer att hantera situationen.

Upprepa ett mantra. Säg det högt, om och om igen tills du känner dig lugn. Några olika förslag på mantran:

Sakta ner, rör dig långsamt. Det är lätt hänt att det annars går väldigt fort när kroppen pumpar runt adrenalin.

Positiv fysisk kontakt. Be om en kram eller fråga barnet om han eller hon vill ha en kram.

Om inget annat fungerar, gå därifrån en kort stund. Hur länge du kan gå ifrån beror självklart på barnens ålder och kompetens och huruvida det finns någon annan i närheten. Gör klart för barnet att du gör det för att hantera dina egna känslor.

Det är bra om ditt barn både ser och hör hur du hanterar situationen. Alla människor styrs av känslor och behöver lära sig verktyg för att ta kontrollen själv.

Förebyggande metoder

Det vore väl egentligen bäst om du slapp hamna i de akuta situationerna. Om du lever ett stressigt liv med en konstant irritation så är det otroligt svårt att reagera positivt när det händer något. Förebygg istället de negativa reaktionerna genom att leva mer avslappnat. Låt glädje och kärlek genomsyra vardagen istället för stress och irritation.

Börja dagen med något du tycker om. Du kan t.ex. ta en promenad runt huset eller lägga tid på att göra dig själv fin. Dansa till din favoritlåt eller ta en dusch.

Dekorera din omgivning så att du får orsaker att le ofta. Kanske med humoristiska tavlor på väggarna eller positiva minnen från förr.

Prata regelbundet med människor du tycker om. Finns det inte sådana människor i ditt liv så är det av högsta prioritet att du hittar några - du kan inte överösa dina barn med kärlek om du inte får någon kärlek själv.

Gör mer av det som gör dig glad och mindre av det som irriterar dig. Skriv upp tre saker du gör varje dag som du gillar och tre saker du gör varje dag som du inte gillar och förändra sedan vardagen.

När du städar, tänk på hur givande det var för barnen att använda det som du nu plockar upp. Legobitarna som uppmuntrade kreativitet. Maten som fyllde magarna med energi. Pappersbitarna som blev över när de gjorde vykort till släkten.

Ta på dig ett armband som en konstant påminnelse om att du har bestämt dig för att reagera annorlunda. Det är din kropp och ditt sinne, det är du själv som bestämmer hur du vill agera.